Sunday, August 26, 2012

Kene Rawat Cinta Itu


Kecewa kerana cinta?? Kalaulah cinta ILLAHI yang kau cari, kau tidak mungkin dikecewakanNya.
Satu phrase yang tiba-tiba popped out dari minda malam ini. Mungkin terlalu banyak terbaca status Facebook kenalan-kenalan yang sedang di alam keresahan dimainkan cinta manusia. 
 
****************************
"Kau mana tahu Zun, kau pernah bercinta?". Kata kawanku
Oh, terasa sedikit kurang normal ya jika tidak pernah bercinta. 
"Kau tak laku. Kau jual mahal sangat. Kau bajet hot habes la tuh?". kata kawanku
Berfikir sejenak. Mugkin ada kebenarannya. 
"Ah.. Biarkan aku tak laku daripada dimainkan oleh cinta macam kau! Kecewa. Menangis berhari bermalam. Makan tidak, minum tidak", balas aku tapi hanya didalam hati sahaja. Aku hanya melemparkan senyuman. Tidak ingin menambahkan lagi luka dihatinya. Tapi aku menambah jugak, sekadar untuk membuatnya berfikir.
"Kau ingin cinta yang tak mungkin buat kau kecewa, Zura?".
"Eh, apa kau ni? Aku masih sayangkan Fik tau. Berani pulak kau nak kenalkan aku pada kawan lelaki kau untuk ubat kekecewaan aku ni? Kau ingat cinta aku ni main-main ke?".
Aku senyum. Memang cinta itu buta, bisu, pekak dan tidak dapat ditafsir menjadi satu makna yang sama bagi setiap orang kerana cinta tiada mata, mulut, hidung mahupun jasad seperti manusia. Tetapi perasaan cinta diciptakan oleh Allah maka Dialah yang mengetahui selok belok cinta yang sebenarnya.
"Cuba kau bercinta dengan Allah. Sebab Dia takkan mungkin buat kau kecewa". 
Noktah. Itu sahaja ayat terakhir yang keluar dari mulut aku untuk buat Zura tenang.
****************************

  
Saya sering menjadi Doctor Love. Ada yang berpangkat kakak dan adik datang bertanya pandangan saya tentang masalah cinta yang sedang keruh di hati mereka. Bagus. Kerana pengalaman cinta mereka membuatkan saya bisa menjadi Doctor Pakar Love. Hehe.. Malam ini, ingin saya berkongsi antara nasihat-nasihat yang biasa saya lemparkan kepada mereka. Anggaplah saya juga melemparkan nasihat ini kepada saya sendiri dan anda. Jadi, SAMBUTTTTT ! :p 
   

Saya cuba ringkaskan sebab saya tahu, tak ramai yang suka baca article panjang-panjang. (termasuk saya sendiri... hikhik..)

   
Saya tahu bercinta sebelum kahwin tidak digalakkan di dalam islam tetapi saya juga tahu yang cinta ini sangat hebat penangannya.. Bagi mereka yang bercinta, cinta sudah ibarat menjadi darah daging mereka. Membuang perasaan cinta itu ibarat membuang sedikit darah daging mereka. .Bagi yang kuat, mereka kental dan cool sahaja jika darah daging mereka dihiris tapi bagi yang kurang kental pula, darah daging itu perlu dibuang secara halus, tidak kasar dan berhati-hati supaya sakitnya tidak terasa..


Jadi, nasihat saya pada mereka yang sedang bercinta, jika anda rasa pasangan anda sekarang adalah yang terbaik dan anda tidak ingin kehilangannya, percepatkanlah process ijab kabul.. 

Tidak bersedia? Nanti nak kasi anak orang makan apa? Masih muda? Nak mempersiapkan diri dulu dan sebagainya.. 

Cuba kita teladani kisah perkahwinan Rasulullah.. Adakah Rasulullah bersedia ketika itu? Dan teladani juga kisah-kisah perkahwinan orang-orang yang terdahulu atau kita boleh lihat sendiri perkahwinan kawan-kawan kita..


Adakah mereka bersedia dari segi mental, sifat, fizikal, wang ringgit atau sebagainya..


Ingatlah, perkahwinan dituntut dalam Islam.. Ini  juga sejajar dengan sabda Rasulullah s.a.w bermaksud,


"Wahai Ali, ada tiga perkara janganlah di lewat-lewatkan. Yang pertama : Solat apabila telah masuk waktunya, yang kedua : Jenazah apabila telah hadir dan yang ketiga : anak dara apabila telah ada orang sekufu dengannya”.


Tapi bagi mereka yang ingin menjauhkan diri dari cinta,  kerana khuatir terjebak dengan maksiat dan zina atau sebagainya,  saya lebih suka menggunakan pendekatan ini.. Ianya memerlukan tiga process yang boleh dilakukan oleh mereka untuk meninggalkan sesuatu amalan..


1. Mengurangkan

Anda boleh mengurangkan masa anda berhubung dengan pasangan anda itu. Bak kata lain, jangan terlalu kerap in contact with each other (cehh, cakap omputih gitu)Tahan diri daripada call or message tentang benda-benda yang remeh. Bila perlu atau 'terlalu' rindu sahaja anda contact dia. Mungkin mula-mula sehari sekali, then seminggu sekali, then sebulan sekali, then then then..


2. Meninggalkan

Selepas 'then then then..', anda mungkin sudah kuat dan bersedia untuk meninggalkan cinta manusia itu. Jadi mohon kekuatan Allah untuk anda tinggalkan pasangan anda itu. Bak kata orang, clash cara baik. Niat anda baik, maka Allah akan memberikan yang lebih baik untuk anda. Jika pasangan anda tadi memang jodoh anda, mustahilkah suatu hari nanti anda akan bercinta semula dengannya atas cinta yang suci? Tiada yang mustahil bagi Allah..


3. Menjauhkan

Selepas anda sudah meninggalkannya, sentiasalah berdoa kepada Allah supaya dikuatkan hati anda setiap saat. Ingat, syaitan telah berjanji untuk menyesatkan keturunan Adam. Dia tak akan duduk goyang kaki saja melihat perubahan baik anda itu. Jadi sentiasalah berwaspada dengan bisikan syaitan. Jadi jauhkan diri anda dari terjebak dalam cinta manusia lagi seperti menundukkan pandangan dan menjaga kehormatan diri..

  
"Habis, kalau kami tak berusaha menegakkan cinta itu atau tidak berusaha mencari cinta, macam mana kami nak bertemu cinta kami?"


Anda akan bertemu cinta yang suci suatu hari nanti sekiranya anda mendahulukan cinta Illahi...
AllahuAlam :) 


NotaCinta : Hanya padaMu ku berserah Ya Allah ='(

No comments: