Friday, March 30, 2012

KALAU DAH JODOH #1



BAB 1

Kelompang bertalu-talu menandakan majlis perkahwinan sudah bermula, suasana riuh dari para tetamu dan sanak saudara memeriahkan majlis perkahwinan.  Ucapan tahniah yang tak putus-putus tidak mampu menenangkan hatinya yang gundah. Majlis perkahwinan sudah kian ke penghujugnya apabila tetamu sudah banyak yang pulang dan para pekerja hotel dan catering sudah mula berkemas. Kelihatan saudara mara yang terdekat berbual kosong dengan ibu bapa pengantin sebelum pergi membawa diri.

Penat kian terasa apabila kaki tumitnya terasa begitu menyakitkan akibat dari pemakaian kasut tumit tinggi yang terlalu lama. Badan terasa berpeluh dan melekit akibat dari pemakaian baju pengantin yang sarat dan berlapis. Muka terasa berminyak apabila terasa mekap kian cair. Membuatkan dia terasa tidak selesa dan tidak sabar untuk membersihkan diri dan merehatkan badanyna yang sedia letih.

Majlis sudah benar berakhir apabila ibu bapanya adalah orang terakhir yang pergi meninggalkan dewan perkahwinan. Pesan mereka kepada kedua-dua mempelai perkahwinan agar pandai menjaga diri dan tabah dalam menghadapi ujian dalam perkahwinan dalam memulakan suatu kehidupan yang baru.

Pasangannya meminta diri untuk mengambil kunci bilik tidur mereka dari pihak hotel, dia hanya memandang sepi apabila lelaki itu meminta diri. Sepatah pun kata tidak di ucapkan olehnya, menandakan hatinya yang kosong bagaikan balang yang tidak berisi. Sepasang mata milik kakaknya memandang sayu padanya, pandangan mereka bertaut menandakan kegundahan hati yang sama-sama merasakanya. Dan sepasang raut wajah yang cantik milik kakaknya yang disolek rapi oleh mak andam yang terkenal denganm kehandalannya tidak dapat sekalipun menyorokkan kesedihan yang jelas terpamer oleh sepasang mata milik hazel kakaknya itu.

Kini giliran kakaknya pula pergi meninggalkannya bersama pasangan pengantin lelakinya, dapat dilihat kakaknya pergi oleh abang iparnya yang juga abang kepada suaminya. Dia melihat kakaknya hanya berjalan menunduk kebawah tanda tiada keberanian di situ untuknya dan mengelakkan air mata yang akan jatuh yang jelas bertakung di sepasang miliknya sambil tangan mungil itu cuba menahan air mata daripada jatuh. Sungguh dia merasa bersalah akan perkahwinan yang telah terjadi pada hari ini.

No comments: